Supermarktketen PLUS gaat gaat als onderdeel van een proef consumenten de mogelijkheid geven een selectie van het assortiment thuis te laten bezorgen via een snelle bezorgdienst. Daarvoor gaat de keten een samenwerking aan met maaltijdbezorger Thuisbezorgd.

Klanten van vijf PLUS-supermarkten kunnen kiezen uit een lijst van 750 verschillende producten die vervolgens tot aan de voordeur worden geleverd. Per vandaag kan dat bij de PLUS Lammenschans in Leiden. Vanaf september volgen ook PLUS Rechtuyt (Schoonhoven), PLUS Guido van Dijck (Venray), PLUS Blijdorp (Rotterdam) en PLUS ’t Lam Bieshof (Dordrecht).

Volgens PLUS is er een behoefte bij klanten om snel hun boodschappen te ontvangen op een door hen gekozen moment. De supermarktketen realiseerde in 2021 al een omzetgroei van 20 procent als het gaat om e-commerce. Met de samenwerking met Thuisbezorgd wil PLUS de capaciteit verder uitbreiden.

Meerdere supermarkten werken samen met flitsbezorgers

Jumbo levert via flitsbezorger Gorillas een selectie artikelen en voedingswaren. Klanten in de steden waar Gorillas actief is, kunnen die producten via de Gorillas-app bestellen en binnen tien minuten thuis laten bezorgen door een fietskoerier van het bedrijf.

Eerder startte ook Albert Heijn al een samenwerking met Thuisbezorgd en de concurrende maaltijdbezorger Deliveroo. Ook hier ging het om een proef, vanuit twee winkels in Amsterdam. Supermarktketen SPAR breidde de samenwerking met Deliveroo eind maart uit, na een succesvolle pilot.

SPAR kwam daarbij overigens onlangs voor een onaangename verrassing te staan. Deliveroo kondigde woensdag namelijk zijn vertrek uit Nederland aan. Het is volgens SPAR nog onbekend wat daar de gevolgen van zullen zijn. Producten van SPAR zijn overigens óók via Thuisbezorgd te bestellen.

In een vergelijking tussen verschillende supermarkten en bezorgdiensten kwam eerder naar voren dat bij de samenwerking met Thuisbezorgd prijsverschillen in de app en bij de super zelf in het schap aanzienlijk kunnen zijn.

Hoe de samenwerkingen zich verder ontwikkelen blijft de vraag. Een supermarkt als Albert Heijn heeft al langere tijd een 'gewone' bezorgdienst, daarnaast zijn er websupers als PicNic en Cr¡sp en is de concurrentie tussen flitsbezorgers ook aanzienlijk. Ten aanzien van het flitsbezorgen vertrouwen supermarkten dus op een samenwerking met partijen die daarin gespecialiseerd zijn, zonder daar zelf een eigen dienst voor op te zetten.

Zoals woensdag bleek is het zeker niet gezegd dat alle flitsbezorgers het vol gaan houden. Een speler als Deliveroo geeft ronduit toe alleen maar uit te kunnen als het de nummer 1 of 2 in een land is. Omdat dat in Nederland voor het bedrijf niet haalbaar is, bereidt het nu een vertrek uit ons land voor.

LEES OOK: Waarom wil Deliveroo weg uit Nederland? Volgens FNV wil het bedrijf geen bezorgers in vaste dienst